Samfunnsansvar: «Corporate policy» eller en viktig kulturbygger og ektefølt engasjement?

The Challenge er et samfunnsansvar-initiativ der vi samler inn penger til India. Utdanning er stikkordet - og dette bildet er fra en skole i Chennai, med en gjeng med glade gutter!

I november avsluttet vi nok en gang The Challenge, et årlig tiltak der Sopra Sterias medarbeidere sammen jobber for å samle inn penger til våre utdanningsinitiativer i India. Er dette kynisk «corporate social responisibility» eller ektefølt engasjement? 

Av: Hanne Kristine Fjellheim, Leder av The Challenge-komiteen

Samfunnsansvar kan være så mangt. «Det er bare noe selskaper gjør for å skaffe seg bedre omdømme», sa en bekjent til meg en gang. Tja, det finnes kanskje selskaper som har den strategien, men det er i så fall en dårlig tilnærming til samfunnsansvar. Det kan potensielt gi så mye mer verdi enn det – og ikke minst er det en viktig kulturbygger blant de ansatte. Jeg kan bruke meg selv som eksempel:

Da jeg begynte i Sopra Steria hadde jeg bakgrunn som PR-rådgiver, fotograf og journalist. Spesielt som journalist i VG følte jeg at jeg fikk være med på å sette dagsordenen. Men da jeg begynte å arbeide med kommunikasjon i næringslivet oppdaget jeg at jeg ikke lenger gjorde en reell forskjell i menneskers liv på samme måte som før. Jeg elsker jobben min og kommunikasjon er utrolig spennende, men til syvende og sist er jeg erstattbar og ingen liv vil gå tapt dersom jeg slutter i jobben min. Da jeg begynte i Sopra Steria var det derfor en stor glede å finne ut at de hadde en rekke samfunnsansvar-initiativer som vi medarbeidere kunne ta del i.

Les også: Kompetansebasert samfunnsengasjement: Arbeid med mening

En av de første tingene jeg gjorde var å melde meg som frivillig til å være med å lære opp innvandrerkvinner i hvordan de skulle bruke PC, mail og internett. Vi ser at denne bistanden gjør dem i stand til å være mer selvstendige i Norge. Det blir lettere å holde kontakt med venner og familie, lære seg å betale regninger i nettbank, bruke sosiale medier og mye mer. Alle kursene holdes i samarbeid med Kirkens Bymisjon her i Sopra Sterias lokaler på kveldstid, med Sopra Sterias ansatte som kursholdere og medhjelpere. For et fantastisk initiativ!

Les mer om Sopra Sterias samfunnsansvar, og møt noen av våre engasjerte medarbeidere

Hardtarbeidende ungdommer

Lysten på å bidra økte, og snart hadde jeg meldt meg inn i det som da het «One Day Challenge»-komiteen. Komiteen er en frivillig engasjert gjeng på cirka 10 stykker fra alle avdelinger, som hvert år har et stort event for å samle inn penger til en rekke tiltak i India. Samfunnsansvar gjennom utdanning er stikkordet, og på den fattige landsbygda ved våre kontorer i India trenger skolene sårt ressurser. Vi sponser datasentre og lærere, karrieresentre for ungdommer som er ferdig med grunnskolen og universitetsutdannelse for de dyktigste elevene. Alle midlene vi samler inn går direkte til initiativene, uten en krone til administrasjonskost! Ikke bare er det gøy å få være med en engasjert gjeng, men vi gjør en reell forskjell også.

I fjor fikk jeg reise til India og se prosjektene, og de personene jeg møtte gjorde meg ydmyk. Jeg innså fort at disse menneskene hjelper seg selv – og vi er bare en liten bistand på veien. Barna og ungdommene er hardtarbeidende og dedikerte til å skape en bedre fremtid for seg selv og familien sin. Ungdommene på universitetet studerer 12 timer om dagen og jobber fem timer hver kveld for å skaffe penger til familien sin. Alt de trenger er litt bistand på veien for å realisere sitt fulle potensial. Jeg er så stolt av at vi har vært med på å gi den bistanden!

Samfunnsansvar: Vi sponser de dyktigste barna fra skolene "våre" med universitetsutdannelse. Her på dette bildet er jeg med og overrekker stipendene til studentene.
Samfunnsansvar: Vi sponser de dyktigste barna fra skolene «våre» med universitetsutdannelse. Her fikk min kollega Line Magnussen og jeg være med å overrekke stipendene til studentene!

Et reelt engasjement

I løpet av to år i komiteen hadde jeg avansert til leder, og med nytt blod inne bestemte vi oss for en real omstrukturering. Vi endret navn til «The Challenge», kjørte konkurranser internt, der alle medarbeidere konkurrerte om å samle inn mest penger per hode i avdelingene. Vi så oppfinnsomme tiltak i avdelingene som «gå trappene»-konkurranse (hvem klarte å gå fra 1.-22.etg i Posthuset flest ganger i en periode på seks uker), trappeløp opp 27 etasjer, vaffelsalg med egen app, treningsgrupper med startkontigent, kalender med morsomme bilder av våre mannlige medarbeidere (rettet for salg mot Sopra Steria-jentene), i tillegg til mye, mye mer. Vi så at det var et reelt engasjement hos Sopra Sterianere for å gjøre en forskjell for India. Gleden var derfor stor når vi så at vi hadde samlet inn over en halv million kroner fra våre egne medarbeidere!

Se film fra The Challenge!

I år har vi hatt et litt mindre arrangement over to uker, men økonomisk sett havnet vi ikke langt unna fjoråret. Nok en gang har en rekke enkeltpersoner satt i gang tiltak for å samle inn penger til utdanningsinitiativene våre. Mest minneverdig i år var kanskje superhelt-kalenderen som Sopra Steria-jentene lagde som tilsvar på fjorårets kalender laget av guttene. Se den fantastiske videoen av kalenderen her!

Et annet eksempel er all kunsten som er donert av våre dyktige medarbeidere. Dette er kunst laget av dem selv, enten via foto, maling eller grafikk. Vi holder en stor auksjon med vår skandinaviske CEO Kjell Rusti som auksjonarius, der latteren sitter løst og kronestykkene enda løsere. Et av årets høydepunkter!

Lær mer om The Challenge

En del av vårt samfunnsansvar er The Challenge. Dette bildet er tatt på avslutningsfesten, der CEO Kjell Rusti auksjonerer bort verk laget av våre egne medarbeidere.
Kronestykkene sitter løst: På avslutningsfesten til The Challenge auksjonerer administrerende direktør Kjell Rusti bort verk laget av våre egne medarbeidere.

Vi får forandre liv ved å ta samfunnsansvar

Alle disse tiltakene, med flere, gjør at det er en kultur for felleskap her i Sopra Steria. Vi som medarbeidere kommer sammen og jobber i felleskap mot noe som er større enn oss selv. Større en jobben vi gjør til daglig. Vi får lov til å være med å forandre liv!

Så du kan bedømme selv: Er en samfunnsansvar-strategi bare en «corporate policy» for å skaffe seg omdømme, eller er det en kulturbygger og et ønske om å gjøre mer godt her i verden? Jeg velger å si det siste – det har i alle fall gjort en stor forskjell for meg, og mange andre.

 

Hanne Kristine Fjellheim er Communication Manager i Sopra Steria. Hun brenner for kommunikasjon og samhandling mellom mennesker ved hjelp av både nye teknologier og tradisjonelle kanaler. Hanne er også leder for WASS: Women at Sopra Steria, og jobber aktivt for å balansere kjønnsbalansen i IT-bransjen. Hun har en bachelorgrad i journalistikk, en mastergrad i Corporate Communication og bakgrunn som journalist og fotograf.

En kommentar om “Samfunnsansvar: «Corporate policy» eller en viktig kulturbygger og ektefølt engasjement?

Legg inn en kommentar