07/01/2013

La BYOD seile sin egen sjø

Av

1 kommentar

De siste årene har Cloud, eller “skyen”, og BYOD (Bring Your Own Device) vært to av de hotteste snakkisene i vår bransje, og det vil det nok være noen år til. Likevel er det altfor få som ser disse to i sammenheng.

Jeg mener at en BYOD strategi ikke vil bli noen økonomisk suksess før man mentalt har flyttet seg opp i skyen. Videre hevder jeg at nesten alle bedrifter har innført BYOD enten de vet det eller ikke… de ansatte har nemlig tatt saken i egne hender!

Det er utallige eksempler på at folk er kreative med Dropbox, Gmail, iCloud, Logmein, Skydrive og minnepinner for å få med seg data utenfor kontorlandskapets trygge skillevegger slik at de selv kan jobbe mer effektivt. Alt fra kalender og e-post til mer eller mindre sensitive dokumenter havner på de ansattes mobiltelefoner og nettbrett.

Så første steg for å sette ting i perspektiv er altså å anerkjenne at BYOD er kommet for å bli enten ledelsen ønsker det eller ikke. Spørsmålet er heller hvordan man skal få system i galskapen. For de som tror at løsningen er å begrense de ansatte sin tilgang til å ta med bedriftsdata ut av bygningen så er det beviselig helt feil strategi.

Sky først, dingser etterpå

Egentlig kan de fleste bedrifter i praksis la BYOD seile sin egen sjø for en stund, og heller fokusere på hvordan man skal publisere og sikre bedriftsdata ut i skyen slik at de ansatte sikkert og trygt kan aksessere de data de trenger når og hvor de trenger dem for å gjøre en best mulig jobb.

Bare for å poengtere; å flytte seg ut i skyen betyr ikke nødvendigvis å flytte bedriftens sensitive data til en obskur server ett sted i Kina. Private skyer kan fint stå i kontorbyggets kjeller eller hos en driftsleverandør.

Begrepet skytjenester har mer med tankegang og tilgjengeliggjøring enn teknologi og fysisk lokasjon.
Vi alle er forskjellige, vi liker å jobbe på forskjellige måter. Ved å tenke “sky” frigjør vi oss fra kontorets faste rammer og kan bedre utnytte de ansattes arbeidskapasitet samtidig som de ansatte føler de får den fleksibiliteten de trenger.

Ansatte som ikke ønsker fleksibilitet og BYOD kan fortsette å komme på kontoret kl. 08:00 presis, logge seg på PC-en og skru på tjenestetelefonen…

På denne måten får bedriften høyst sannsynlig en betydelig effektivitetsøkning og mer fornøyde ansatte. Dette bør kunne måles i kroner og øre.

Først når bedriften har forankret en klar strategi og fremgangsplan for sky-tankegang bør de sette seg ned og se på å formalisere den BYOD kulturen som sannsynligvis allerede har etablert seg i organisasjonen.

…og da referer jeg gjerne til mitt forrige blogginnlegg ;-)

1 kommentar
Nye brukere, nye vaner og nye verktøy - Sterk blanding
24/04/2013 kl 08:01
[...] Les også mitt forrige innlegg om BYOD og skytjenester. [...]
Skriv en kommentar
Din e-post vil ikke bli delt eller publisert. Påkrevde felt er merket med *
*
*