04/10/2011

Forsvaret på slankekur

Av

0 kommentarer

Nettstedet forsvaret.no  ble redusert fra omlag 7500 til 750 informasjonssider i fjor. Webredaksjonen visste at en del av det opprinnelige innholdet ikke holdt mål kvalitetsmessig og de mange særsidene og undersidene gjorde at weben lignet et mangehodet troll. Prosjektgruppen valgte å begynne med blanke ark når innholdet skulle inn i det nye publiseringssystemet og legge større vekt på hvem informasjonen var til for.

 

Reduksjon i informasjonsmengden – bedre kvalitet og oversikt
Et av målene for opprydningen var en reduksjon i informasjonsmengden, slik at det er mulig å få bedre oversikt, både for redaktører og for besøkende på nettsiden. Det ble satt harde krav til hva slags informasjon som skulle kunne publiseres på de nye sidene. Samtidig ble webpublisering gjort mer sentralisert.

En ting som overrasket meg underveis i prosessen var hvor viktig de ulike avdelingene synes det var å få med mest mulig stoff om seg selv på de nye sidene. Underredaktørene la ned et betraktelig antall timer på telefon og e-post for å overbevise ansatte og beslutningstakere i organisasjonen om at all denne informasjonen ikke var like interessant for publikum. Kommunikasjonsjobben var minst like viktig som innholdsproduksjonsjobben.

Innholdsproduksjon tar tid
Innholdsproduksjon tar som regel lenger tid enn man tror. I følge innholdsstrategiguruen, Kristina Halvorssen er dette en svært hyppig årsak til at prosjekter blir forsinket. Arbeidet med innholdsproduksjon for Forsvaret.no var av avhengig av fagpersoner “ute i bruket”. Å samle inn webtekster, som skal være bedre enn de gamle, men mye kortere, er svært tidkrevende. Mange av tekstene ble derfor skrevet av redaksjonen og det ble flere runder med korrektur, sletting, godkjenning og omkalfatring før innholdet var klart til publisering.

Tusener av klikk spart
Utviklerkollegerne mine i Steria laget et smart script som gjorde at informasjonsstrukturen, som var laget i MindManager, ble importert i SharePoint og at sidene med tilhørende maler ble opprettet automatisk. Dette sparte webredaktørene utallige museklikk. Det var likevel ikke til å komme fra at publisering i SharePoint hadde sine utfordringer, spesielt i starten. Du kan lese mer om strukturgenerering i  presentasjonen SharePoint 2010 for Internet – Issues and solutions through a case study (Slideshare)  fra Norwegian Developer Conference tidligere i år.

Excel-oversikt og innholdsdugnad
En innholdsoversikt i Excel ble laget for de nye sidene. Kvalitet og eier av hvert innholdelement ble lagt inn. Dette var et godt oppfølgingverktøy for innholdsproduksjon i innspurten. Innhold ble skrevet på dugnad og det var mange bidragsytere.  

Forsvaret.no  var et kundedrevet prosjekt. Som konsulenter kunne vi dra videre til andre kunder da prosjektperioden var overstått. Forsvarets  webredaktør uttalte ved lansering at “det er nå arbeidet begynner”. Du, som er opptatt av webting, har kanskje oppdaget at Forsvaret.no har en helt tradisjonell venstremeny. Det er flere grunner til det, men det er en annen historie.

 

Eli Toftøy-Andersen er medforfatter av boken Praktisk brukertesting og  blogger til vanlig på brukskvalitet.no. Høsten 2011 holder hun workshop sammen med kollega Jon Gunnar Wold på  brukervennlighetskonferansen Yggdrasil 17-18 oktober og foredrag på Meetup for interaksjonsdesignere, IxdA 12. oktober.

 

Bloggposter fra brukskvalitet.no:
10 gode grunner til å gi avslag på publiseringsønsker 
 5 tips for brukertesting av innhold
Brukervennlighet – et folkekrav  

Andre relevante lenker:
SharePoint 2010 for Internet – Issues and solutions through a case study:
http://www.slideshare.net/jmkristiansen/ndc-presentationfinal

Innboksen som arbeidslivets kjellerbod:
http://sterkblanding.no/blog/2011/09/28/innboksen-som-arbeidslivets-kjellerbod/

 

 

Skriv en kommentar
Din e-post vil ikke bli delt eller publisert. Påkrevde felt er merket med *
*
*